reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > PIT > Rozliczenia osób fizycznych > Złożenie zeznania > Elektroniczne deklaracje podatkowe – PIT 2016

Elektroniczne deklaracje podatkowe – PIT 2016

PIT-11, PIT-8C przekazywane przez płatników, ale również PIT-37, PIT-36, PIT-36L lub inne deklaracje przesyłane przez podatników przez Internet, pozwalają zaoszczędzić nie tylko czas, ale również pieniądze. Jak sporządzić i złożyć e-deklaracje PIT by skutecznie spełnić swój obowiązek w stosunku do organów podatkowych?

Właściwie złożona deklaracja podatkowa to taka, która wolna od błędów formalnych i rachunkowych, potwierdzająca faktyczny stan rozliczeń - zostanie terminowo przekazana do właściwego urzędu skarbowego.

Elektroniczna forma rozliczeń zapewnić więc może terminowe przekazanie deklaracji sporządzonej zarówno przez podatnika jak i przez płatnika. Wybierając programy do rozliczeń rocznych:

- przesyłający deklaracje zyskuje pewność co do poprawności wyboru wypełnianych druków oraz przeprowadzanych w drukach obliczeń.

Korzystając z e-deklaracji podatnik nie zyskuje dodatkowego, dłuższego czasu na rozliczenie roczne. Odmiennie jest w przypadku płatników, którzy wysyłając PIT-11, PIT-8C, IFT-1/IFT-1R lub PIT-40 elektronicznie mogą wykonać to do końca lutego roku następującego po rozliczanym roku. Ci wszyscy płatnicy natomiast, którzy powyższe druki dostarczają tradycyjnie na papierze, mają obowiązek dostarczyć je z końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

By podpisać e-deklarację korzystaj z danych autoryzujących podatnika 

Większość podatników i płatników podatku PIT nie musi stosować przy rozliczeniach rocznych standardowego i drogiego e-podpisu. Wystarczy konfiguracja danych autoryzujących. Bez e-podpisu wysłać można: zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 (wszystkie razem z załącznikami), a także deklaracje: PIT-40, PIT-28, PIT-CFC, PIT-16, PIT-16A, PIT-19A, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-16Z, PIT-8C, PIT-1, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R.

Zestawu danych autoryzujących do podpisu deklaracji PIT składanych przez Internet używać może zarówno podatnik, jak i płatnik. Ten ostatni, informacje i deklaracje (PIT-4R, PIT-11, PIT-8C, PIT-8AR, IFT, PIT-40) podpisać musi własnymi danymi pod warunkiem, że druki te wysyła do urzędu skarbowego (przy wysyłce elektronicznej do pracownika, skorzystać musi już obligatoryjnie z e-podpisu).  

Dane, które zgromadzić musi podatnik i płatnik przed wysyłką e-deklaracji podpisywanych zestawem informacji uwierzytelniających, to:

  • identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy - PESEL;
  • imię własne (pierwsze);
  • nazwisko własne;
  • własna data urodzenia;
  • kwota własnego przychodu wskazana w:
    • poz. 42 zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28),
    • poz. 86 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36) albo poz. 133, jeżeli podatnik lub płatnik w zeznaniu występuje jako małżonek,
    • poz. 13 lub poz. 18 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36L),
    • poz. 64 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-37) albo poz. 95, jeżeli podatnik lub płatnik w zeznaniu występuje jako małżonek,
    • poz. 24 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-38),
    • poz. 20 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-39),
    • poz. 53 rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40),
    • poz. 33 rocznego obliczenia podatku przez organ rentowy za rok podatkowy (PIT-40A)

- za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania deklaracji lub podań, albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań lub obliczeń.

Jeżeli podatnik lub płatnik nie dysponuje danymi, co do przychodów za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania deklaracji, powinien wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o odpis deklaracji podatkowych za lata poprzednie, w których informacje powyższe się znajdują.

Jeżeli płatnik zdecyduje się wysłać do podatnika (a zatem nie do urzędu skarbowego, lecz do rozliczanej osoby) druki PIT-11, PIT-8C, PIT-40, IFT, to w takim przypadku musi je podpisać tradycyjnym e-podpisem, a nie zestawem danych autoryzujących. Te same druki wysyłane w drugim egzemplarzu do urzędu skarbowego mogą być już przez niego podpisane wyłącznie zestawem danych.  

Druki PIT

Podpis pełnomocnika z e-podpisem

Jeżeli wysyłka PIT-ów, dokonywana jest z pomocą osoby trzeciej, to osoba ta do sporządzania i wysyłki elektronicznej deklaracji podatkowych musi uzyskać pełnomocnictwo. Przekazywane jest ono do urzędu skarbowego na druku UPL-1 i nie wymaga wnoszenia żadnych opłat skarbowych. Pełnomocnik nie może jednak podpisywać deklaracji podatkowej składanej za kogoś – jego własnymi danymi uwierzytelniającymi lub też danymi przekazanymi mu przez reprezentowany podmiot. W efekcie podpis składany przez pełnomocnika pod deklaracją podatkową składaną elektronicznie wymaga użycia bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowalnego za pomocą ważnego certyfikatu, a nie danych uwierzytelniających.

Dostarczenie e-deklaracji dopiero po odbiorze Urzędowego Poświadczenia Odbioru

Deklaracja wysłana elektronicznie będzie uznana za dostarczoną do urzędu skarbowego w momencie, gdy podatnik wygeneruje Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). W trakcie wysyłki podatnik najpierw otrzymuje bowiem numer referencyjny (który można określić jako numer w kolejce do przyjęcia e-deklaracji), a następnie po przyjęciu deklaracji do systemu Ministerstwa Finansów – podatnikowi przekazywane jest właśnie UPO. 

Uważaj na błędy przy wysyłce

W trakcie wysyłki e-deklaracji mogą wystąpić błędy, które automatycznie zostaną dostrzeżone przez system Ministerstwa Finansów. W ich konsekwencji do momentu wyeliminowania błędu, przesłana e-deklaracja nie będzie przyjęta a podatnik nie otrzyma Urzędowego Poświadczenia Odbioru. Jedynie kod 200 oznacza poprawnie przekazaną i zweryfikowaną pozytywnie e-deklarację. W przypadku błędów, do najczęstszych komunikatów należą:

101 – Proszę o ponowne przesłanie dokumentu
Na skutek nieprzewidzianych trudności np. przerwanie połączenia nie udało się z sukcesem utrwalić w serwisie e-Deklaracje przesłanego komunikatu (dokumentu elektronicznego). W związku z powyższym sugerowane jest powtórzenie operacji – ponowne przesłanie tego samego dokumentu.

300 - Brak dokumentu
W systemie e-Deklaracje nie został zarejestrowany dokument wskazany w przesłanym żądaniu (z podanym numerem referencyjnym). Deklaracja nie została wysłana, należy ponowić wysyłkę.

301 - Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu.
Dokument został zapisany w systemie e-Deklaracje i oczekuje na weryfikację formalną. Po pomyślnej weryfikacji dokument może otrzymać status 302, 303 lub od razu status 200. 

400 - Przetwarzanie dokumentu zakończone błędem
Weryfikacja formalna dokumentu nie powiodła się - nie udało się jej poprawnie zakończyć.

402 - Brak aktualnego pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania deklaracji
Osoba składająca podpis elektroniczny pod przesłanym dokumentem nie ma stosownego pełnomocnictwa lub upoważnienia, lub jest ono nieważne (UPL-1 lub ZAS-E). Jeśli chcemy wysłać deklarację w imieniu innej osoby lub firmy oprócz certyfikatu/podpisu elektronicznego należy mieć również podpisane upoważnienie od tej osoby/firmy - do wysyłki elektronicznej w formie dokumentu UPL-1.
 UPL-1 musi być złożony w US właściwym dla firmy/osoby, która będzie składała tą deklarację w imieniu kogoś innego. 

Druk UPL-1 można wyszukać np. w programie e-pity w sekcji Firma -> Baza Formularzy. Po wyszukaniu będzie można wypełnić pełnomocnictwo na aktywnym formularzu. Deklarację UPL-1 należy wydrukować, podpisać i złożyć lub wysłać w odpowiednim urzędzie w formie papierowej, gdyż system e-Deklaracji nie umożliwia wysyłki elektronicznej UPL-1.

Po złożeniu tego wniosku w Urzędzie skarbowym i przekazaniu go przez urząd do systemu e-Deklaracje, po kilku dniach wysyłka elektroniczna tej deklaracji przy użyciu tego podpisu będzie już możliwa.

reklama

Przydatne formularze online

Narzędzia księgowego

reklama
reklama
reklama

PIT 2021

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Opaliński

Adwokat specjalizujący się m.in. w prawie rolnym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama