reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > PIT > Rozliczenia osób fizycznych > Złożenie zeznania > Płatnicy nie mogą przesyłać deklaracji podatkowych przez ePUAP

Płatnicy nie mogą przesyłać deklaracji podatkowych przez ePUAP

Obecnie za pomocą platformy ePUAP nie można przesyłać dokumentów podatkowych, które od 1 stycznia 2015 r. mogą być przekazywane tylko drogą elektroniczną. Profil zaufany przy formularzach podatkowych jest nieprzydatny. Przy uwierzytelnianiu informacji przesyłanych do organów skarbowych można korzystać albo z tzw. danych autoryzujących, albo z kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Od początku tego roku zwiększył się zakres informacji, jakie przedsiębiorcy powinni przesyłać fiskusowi drogą elektroniczną. W ten sposób należy m.in. przekazywać formularze z informacjami o przychodach pracowników, uzyskanych w minionym roku. Z obowiązku kontaktowania się ze służbami podatkowymi przez internet zwolnieni są tylko przedsiębiorcy, zatrudniający mniej niż 5 pracowników.

Polecamy:
PITY 2015 z płytą CD


Profil zaufany nie zadziała


Dla części firm nowe zasady, choć wygodne ze względu na ograniczenie liczby papierowych dokumentów, mogły się okazać niełatwe, bo przy składaniu deklaracji wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny. Nie wszystkie firmy nim dysponują.

Niektórzy podjęli próbę wykorzystania do kontaktów z fiskusem tzw. profilu zaufanego. Jest to bezpłatna metoda uwierzytelniania osób fizycznych i podmiotów, wykorzystywana przy kontaktach z systemami e-administracji. Można ją wykorzystywać przy przekazywaniu danych na przykład do ZUS, przy zmianach zapisów w CEIDG lub przy korzystaniu z EPUAP-u. Za pośrednictwem tego ostatniego systemu część przedsiębiorców próbowała przesłać nawet dokumenty wymagane przez fiskusa. Jednak – jak przypomina resort finansów – zarówno wykorzystanie profilu zaufanego, jak przesyłanie deklaracji podatkowych przez ePUAP jest niemożliwe.

Nowe zasady składania deklaracji PIT i CIT od 1 stycznia 2015 r.


Albo podpis, albo dane autoryzujące


Do autoryzacji formularzy podatkowych przesyłanych drogą internetową można używać wyłącznie kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo danych autoryzujących. Z pierwszego mogą korzystać zarówno osoby prawne, jak i osoby fizyczne, zaś drugi sposób jest dostępny tylko dla osób fizycznych. Tyle że obecnie system ministerstwa finansów nie posiada funkcjonalności, która umożliwiałaby od przedsiębiorców przyjmowania deklaracji podatkowych, uwierzytelnionych danymi autoryzującymi. Ci, którzy od stycznia mają obowiązek przesyłać formularze drogą elektroniczną, muszą korzystać z podpisu elektronicznego, a pozostali mogą wysyłać do fiskusa jedynie papierowe.

Poza tym poszczególne systemy e-administracji nie są ze sobą skorelowane, toteż deklaracja wysłana przez ePUAP po prostu nie dotrze do fiskusa. Resort finansów przypomina, że dokumenty podatkowe można przesyłać wyłącznie za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. W jego ramach można skorzystać albo z bramki e-deklaracje, albo z Uniwersalnej Bramki Dokumentów, która służy do przesyłania m.in. dokumentów dotyczących przychodów pracowników z roku ubiegłego.

Jaki formularz wybrać do rozliczenia rocznego PIT?


Szans na ujednolicenie na razie nie ma


Na razie nie zapowiada się, aby urzędy, które umożliwiają przedsiębiorcom kontakt poprzez systemy elektroniczne, wprowadziły jedną, wspólną metodę autoryzacji dokumentów przy użyciu narzędzi bezpłatnych. Do tego konieczne byłoby albo przeniesienie wszystkich narzędzi do jednego systemu, albo budowa elektronicznych łączników pomiędzy już istniejącymi rozwiązaniami elektronicznymi.

Marek Siudaj


Zapraszamy na forum o podatku PIT

reklama

Źródło:

Tax Care
Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama
reklama

PIT 2021

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Dwojewski

Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama