reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > PIT > Archiwum > Archiwum z 2008 > Certyfikat pozwala na preferencje podatkowe

Certyfikat pozwala na preferencje podatkowe

Podatnik, który posiada certyfikat rezydencji, może w niektórych przypadkach skorzystać z preferencji podatkowych lub zwolnienia z opodatkowania. Certyfikat wydają urzędy skarbowe.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT ekspert wylicza rodzaje dochodów, w przypadku których jest możliwe opodatkowanie według stawki preferencyjnej, tzn. niższej niż przewidziana w polskiej ustawie: wynagrodzenia osób fizycznych za świadczone w Polsce usługi (np. doradcze, księgowe, prawne, reklamowe), opłaty za udostępnienie praw autorskich, dywidendy, dochody z odsetek, należności licencyjne, a także dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zaświadczenie z Polski

W Polsce certyfikat rezydencji jest wydawany na wniosek podatnika składany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Jak podaje nam Katarzyna Rzeżnicka, doradca podatkowy, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers, z wnioskiem o wydanie certyfikatu rezydencji podatnik powinien wystąpić do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawach podatku dochodowego.

- Od 1 lipca 2005 r. obowiązuje urzędowy wzór certyfikatu rezydencji - formularz CFR-1 lub CFR-2 w przypadku zaświadczenia o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce osoby fizycznej osiągającej przychody/dochody z oszczędności/faktycznego odbiorcy. Nie ma natomiast urzędowego wzoru wniosku o wydanie certyfikatu rezydencji - wyjaśnia Katarzyna Rzeżnicka.

Podpowiada, że wniosek taki sporządza sam podatnik. Wniosek o wydanie certyfikatu powinien zawierać dane niezbędne do wypełnienia formularza CFR-1, tj. dane identyfikacyjne podatnika (w tym numer NIP), wskazanie okresu, za jaki ma być wydany, a także informację, na podstawie przepisów której umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania certyfikat ma zostać wydany. Podatnik występujący o wydanie certyfikatu do wniosku o jego wydanie załącza również potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.

- Certyfikat rezydencji (formularz CFR-1) powinien zostać wydany bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie. W przypadku formularza CFR-2 organ podatkowy ma na jego wydanie dwa miesiące od dnia złożenia wniosku - argumentuje Katarzyna Rzeżnicka.

Certyfikaty w UE - koszty i terminy wydania Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

reklama

Źródło:

GP
Webinarium Nowe zasady VAT wykazywania faktur korygujących 2021149.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama
reklama

PIT 2021

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama