| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > PIT > Rozliczenia osób fizycznych > 1 proc. na rzecz pożytku > Kampanie zachęcające do przekazania 1 proc. podatku na OPP - nowe zasady

Kampanie zachęcające do przekazania 1 proc. podatku na OPP - nowe zasady

Programy komputerowe do rozliczania rocznego PIT, niepozwalające na wybór organizacji pożytku publicznego (OPP), której przekazujemy 1 proc., powinny zawierać taką informację - zgodnie z przepisami, które weszły w życie 19 lipca 2016 r. Zmieniły się również zasady dotyczące kampanii zachęcających do przekazania 1 proc.

W dniu 19 lipca 2016 r. weszło w życie rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie zamieszczania informacji przez organizacje pożytku publicznego z zakresu 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych - określające zasady przeprowadzania kampanii zachęcających do przekazania 1 proc. podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP).

Od zeszłego roku organizacje muszą informować, że prowadzona przez nie kampania zachęcająca do przekazania 1 proc. jest finansowana lub współfinansowana ze środków pozyskanych z tego właśnie źródła. Jak podkreśla MRPiPS, jest to przepis bezwzględnie obowiązujący, mimo że dotychczas nie było w tej sprawie odpowiedniego rozporządzenia.

Wchodzące w życie rozporządzenie dokładnie określa formę i treść komunikatu, mówiącego o tym, że materiały promocyjne przygotowane przez OPP na rzecz przekazania 1 proc. podatku pochodzą z tego właśnie źródła.

Organizacje pożytku publicznego (OPP) z zakazem przekazywania środków z 1 proc. innym organizacjom

W myśl nowych przepisów organizacje, zachęcając publicznie do przekazania im 1 proc. podatku - w formie audiowizualnej, wizualnej i dźwiękowej – muszą oznaczyć te materiały następującą treścią: „Materiał promocyjny został sfinansowany/ współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych”. Rozporządzenie szczegółowo określa powierzchnie, położenie, czas przekazu tej informacji, itd.

Reklamy niespełniające tych wymogów, które zaczęto publikować przed wejściem w życie rozporządzenia, będą mogły być rozpowszechniane nie dłużej niż przez miesiąc po wejściu w życie rozporządzenia.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Zmiany dotyczą również programów komputerowych umożliwiających rozliczenie podatku. Oferowanie programów komputerowych pomagających w wypełnieniu PIT-u to popularny sposób zachęcania do przekazania 1 proc. podatku - organizacja proponuje program, w którym domyślnie wpisane są jej dane, zatem tylko tej OPP podatnik może przekazać 1 proc. Obecnie te programy, które nie pozwalają podatnikowi na swobodny wybór organizacji powinny zawierać czytelny i umieszczony w widocznym miejscu komunikat następującej treści: „Program ten nie umożliwia swobodnego wyboru i przekazania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej organizacji pożytku publicznego”.

Jeśli program daje taką możliwość, to również powinien zawierać informację na ten temat.

Informacja powinna być wyświetlona jeszcze zanim podatnik zacznie wypełniać zeznanie podatkowe. Ponadto powinna być zamieszczana w formie możliwej do odczytu przez osoby niewidome i słabowidzące, czyli spełniać wymagania WCAG 2.0, z uwzględnieniem poziomu AA.

W przypadku materiałów promocyjnych i programów komputerowych, na których nie uda się zamieścić tak długich informacji (np. z powodu rozmiaru), organizacja pożytku publicznego zamieszcza informację: „Sfinansowano z 1 proc. podatku”.

Jak przekazać 1 proc. na OPP będąc emerytem lub rencistą

Jak tłumaczy MRPiPS, zmiany mają zapewnić przejrzystość wydatkowania środków pochodzących z 1 proc. podatku oraz powinny dostarczyć pełną informację dotyczącą możliwości wyboru OPP.

Jeśli organizacje nie będą przestrzegały nowych przepisów, będą musiały płacić grzywnę.(PAP)

akw/ pz/

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

PODATKI 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

S-NET

Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »